محل تبلیغات شما

ماتریس پروفایل رقابتی

Competitive Profile Matrix

ماتریسپروفایل رقابتی ابزاری برای مقایسه شرکت و رقبای آن است و قوت‌های و ضعف‌های نسبیشرکت و رقبا را آشکار می‌سازد.

اما می‌تواناین ابزار را در بسترهای مشابه دیگر نیز بکار برد و دامنه آن محدود به مقایسه شرکت‌هانمی‌شود. برای مثال می‌توان چند پروژه ساختمانی، یا چند خودرو، یا چند محصول مختلفرا در ویژگی‌های معینی با یکدیگر مقایسه کرد. این ویژگی‌ها در مورد شرکت‌ها عواملکلیدی موفقیت نامیده می‌شوند.

اینماتریس، با آشکار کردن نقاط قوت و ضعف شرکت در مقابل رقبا به شرکت کمک می‌کند تابداند کدام حوزه‌ها نیاز به بهبود و کدام یک نیاز به محافظت دارند.

عواملکلیدی موفقیت

عواملکلیدی موفقیت حوزه‌های کلیدی و مهم شرکت‌اند که باید در بالاترین سطح ممکن به اجرادرآیند تا شرکت بتواند به موفقیت موردنظر در صنعت دست یابد. این عوامل در صنایعمختلف یا حتی در گروه‌های استراتژیک درون صنایع متفاوت‌اند و شامل هر دو دستهعوامل داخلی و خارجی می‌شوند. از جنبه نظری هرچه تعداد عوامل موفقیت بیشتری درتحلیل گنجانده شوند آن تحلیل پابرجاتر و دقیق‌تر است.

برخی ازعوامل کلیدی مهم عبارت‌اند از:

سهم بازار

شهرت برند

نیروی کارماهر

ترک کارکارکنان (حفظ کارکنان)

رضایت وتعلق خاطر کارکنان

فرهنگنوآورانه

کیفیتمحصول

محصولاتمکمل

تنوعمحصولات

ویژگی‌هایاضافی محصول

رقابت‌پذیریقیمتی

تحویل به‌موقع

ظرفیتتولید

تبلیغات وترویج موفق

حضورآنلاین قوی

استفادهموثر از رسانه‌های اجتماعی

توانبالای بازاریابی

بودجهتبلیغاتی

تجربه وتوان مدیریت

نیتاستراتژیک روشن

خدماتمشتریان

رضایتمشتریان

وفاداریمشتریان

دسترسی بهتامین‌کنندگان مهم

قدرت چانه‌زنیدر مقابل تامین‌کنندگان

موقعیتمکانی تاسیسات تولید، یا موقعیت مکانی شرکت

حاشیه سود

و بسیاریعوامل موفقیت دیگر، که هر شرکتی باید با توجه به وضعیت خاص خود عوامل کلیدی مخصوص بهخود را تدوین و استفاده نماید.

شیوهاستفاده

در سطرنخست نام شرکت و شرکت‌های رقیب (یا هر موجودیتی که می‌خواهیم با موارد مشابهمقایسه کنیم مانند پروژه موردنظر و دیگر پروژه‌ها) قید می‌شود. در ستون نخست نیزعوامل کلیدی موفقیت نوشته می‌شوند. در ستون دوم وزن نوشته می‌شود. ستون مربوط بهشرکت‌ها شامل دو زیرستون است که اولی رتبه و دومی امتیاز است و برای هر یک از شرکت‌هایدیگر هم این دو ستون تکرار می‌شود. سطر آخر جمع امتیازات است.


 

 

شرکت الف

 

شرکت ب

 

شرکت ج

CSF

وزن

رتبه

امتیاز

رتبه

امتیاز

 

سهم بازار

02/0

2

 

 

 

 

شهرت برند

11/0

3

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

جمع

1

 

 

 

 

 

 وزن

به هر یکاز عوامل موفقیت وزنی از صفر (بدون اهمیت) تا 1 (بالاترین اهمیت) داده می‌شود. اینعدد نشان دهنده اهمیت آن عامل برای موفقیت شرکت در صنعت خود است. اگر وزنی بهعوامل داده نشود به این معنا است که همگی از اهمیت یکسانی برخوردارند که معمولااینگونه نیست. بهتر به عوامل اهمیت بیش از حد داده نشود (وزن 3/0 یا بیشتر) زیراموفقیت در صنعت بندرت با یک یا چند عامل محدود نعیین می‌شود.

رتبه

رتبه نشان‌دهندهآن است که از نظر ما شرکت در هر حوزه چه عملکردی دارد. رتبه‌ها از 1 تا 4 متغیرند.4 یعنی قوت زیاد، 3 قوی، 2 ضعف، 1 ضعف زیاد. در اینجا می‌توان به شرکت‌های مختلفرتبه مشابهی داد. برای مثال اگر سهم بازار سه شرکت به ترتیب 25، 27 و 28 درصد استمی‌توان به همگی رتبه 4 داد.

امتیاز

امتیاز حاصل ضرب وزن در رتبه است، و شرکت (پروژه، خودرو،کالایی) که در مجموع بالاترین امتیاز را کسب کند برتر خواهد بود. همچنین با توجهبه امتیاز کسب شده در ویژگی‌ها (عوامل کلیدی موفقیت) گوناگون، می‌توان به برتری یاضعف نسب در آن حوزه معین نیز پی برد و به تقویت نقاط ضعف پرداخت.


ابزارهای مدیریت - 1

4 اصل اجرای استراتژی - کتاب جدید

دانلود رایگان کتاب تغییر بازی

  ,عوامل ,شرکت ,موفقیت ,رتبه ,کلیدی ,    ,عوامل کلیدی ,کلیدی موفقیت ,  شرکت ,در صنعت ,عوامل کلیدی موفقیت

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Johnnie's life tibanere Eshghabad Randolph's site مهندسی عمران برنامه و بازی های پاما وبلاگ شخصی من moicensimppar conttisbere maytravleicei