تحلیل PEST
PEST تحلیل عوامل ی، اقتصادی، اجتماعی، و فناورانه در محیط بیرونی سازمان است که می توانند بر فعالیتها و عملکرد آن تاثیر بگذارند. این کار مستم گردآوری اطلاعاتی درباره این عوامل (خارج از سازمان) است.
PEST ابزاری ساده و موثر در تحلیل وضعیت برای شناسایی نیروهای خارجی (در سطح محیط کلان) است، نیروهایی که ممکن است بر سازمان تاثیرگذار باشند. این نیروها میتوانند فرصت یا تهدیدی برای سازمان باشند. بنابراین هدف تحلیل PEST عبارت است از:
- درک عوامل خارجی جاری که بر سازمان تاثیرگذار هستند
- شتاسایی عوامل خارجی که ممکن است در آینده تغییر کنند
- بهره گیری از تغییرات (فرصتها) یا دفاع در مقابل آنها (تهدیدات) به شیوهای بهتر از رقبا
پیامد تحلیل PEST درکی از تصویر کلی محیط اطراف سازمان است که آن را احاطه کرده است.
تحلیل PEST برای ارزیابی توان بالقوه (پتانسیل) بازار جدید نیز استفاده میشود. قاعده کلی آن است که هرچه نیروهای منفی تاثیرگذار بر آن بازار بیشتر باشند کسبوکار در آن بازار دشوارتر میشود.
انواع PEST
تحلیل PEST عمومیترین نسخه از گونههای مختلف این تحلیل است. این تحلیل ابزاری پویا است چون میتوان به آسانی اجزای جدید را به آن افزود و با این کار بر یک یا چند نیروی حیاتی تاثیرگذار بر سازمان تمرکز کرد. با اینکه گونههای مشتق شده مسبت به تحلیل ساده PEST از تفصیل بیشتری برخوردارند، مولفههای افزوده شده انشعاباتی از همان عوامل PEST ساده به شمار میآیند. این تحلیل احتمالا از هر ابزار دیگر استراتژی واریاسیونهای بیشتری دارد.
STEP: همان PEST است اما با رویکردی مثبتتر
PESTEL: ی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری + محیط زیست و قانونی
PESTELI: قبلی + تحلیل صنعت
STEEP: اولی + اصول اخلاقی
SLEPT: اولی + محیط قانونی
STEEPLE - STEEPLED - PESTLIED
LONGPEST: عوامل محلی، ملی، و جهانی + PEST
درباره این سایت