چارچوب VRIO (ادامه)
کمیاب
منابعی که در اختیار یک یا چند شرکت اندک باشند کمیاب تلقی میشوند. منابع کمیاب و با ارزش مزیت رقابتی موقتی به شرکت میدهند. از سوی دیگر، وضعیت که در آن تعداد بیشتری از شرکتها از منبع یکسانی برخوردار باشند یا از قابلیتها به شیوه یکسانی استفاده میکنند، منجر به برابری رقابتی میشود. این به آن دلیل است که شرکتها میتوانند از منابع مشابه برای پیادهسازی استراتژیها استفاده کنند و هیچ سازمانی نمیتواند به عملکرد برتر دست یابد.
با اینکه برابری رقابتی جایگاه مطلوبی نیست، شرکت نباید از منابعی که با ارزش اما متداول هستند غافل شود. از دست دادن منابع و قابلیتها میتواند به سازمان آسیب برساند زیرا برای ماندن در بازار ضروریاند.
پرهزینه برای رقابت
حرف I در این چارچوب از عبارت costly to imitate گرفته شده است. و زمانی این اتفاق روی میدهد که شرکتهای دیگری که آن منبع را ندارند نمیتوانند آن را تقلید یا مشابهسازی کنند، یا با هزینه معقولی آن را خریداری کنند.
گرچه اصل این مدل از بارنی است اما رابرت گرنت نیز اندکی آن را توسعه داده و به نظر او قابلیت انتقال transferability هم باید به زیرمجموعه این بخش اضافاه شود.
تقلید یا مشابهسازی ممکن است به شیوه روی دهد: تقلید مستقیم (کپیسازی) منبع یا ارائه محصول / خدمتی قابل مقایسه (جایگزینسازی).
شرکت ,رقابتی ,منبع ,تقلید ,منابع ,یکسانی ,آن را ,به شیوه ,تقلید یا ,برابری رقابتی ,با ارزش
درباره این سایت